
Ce merge și ce nu, în afacerile online în 2023
Împărtășesc cu tine un punct de vedere personal bazat pe 2 lucruri:
- Date și rapoarte pe care le citesc în spațiile cu informații relevante pentru business cât și…
- Observațiile mele din ultimii ani din activitatea mea și a clienților mei
Haide să-ți spun cum se vede 2023 de la mine, de la o optimistă realistă.
Încep în forța prin a-ți spune că afacerile online sunt în creștere și 2023 aduce oportunități masive în business-ul online
Da, piața de online crește și tu poți crește cu ea, chiar dacă contextul este instabil, greu de anticipat și mai ales greu de identificat ce se va întâmpla cu fiecare dintre noi la nivel individual
2020 a fost un boom. Toată lumea voia să fie online
În pofida șocului provocat de pandemie care ne-a scos pe absolut toți din zona de confort și ne-a aruncat în haos fără manual de funcționare, piața de online a explodat
Pița era oricum pe creștere, deși în România încă ne era frica de Zoom (că ne fura datele), nu înțelegeam unde sunt butoanele de start și stop la un webinar și nu făceam diferența între live și înregistrare. Cu toate astea piața se mișca, pentru că vedeam mereu de afară tot felul de lucruri interesante online
Dar, toți antreprenorii au fost obligați să ia în calcul într-un fel sau altul afacerile online. Și aici putem povesti o grămadă dar nu acum și, de asemenea, o să mă refer în continuare la afacerile online de servicii
Așa că, ne-am văzut în fața unei avalanșe de propuneri de servicii de coaching, teaching, consultanță, sport și nutriție, frumusețe și art&craft, toate online
Pe deasupra, pot paria că sunt de 10 ori mai mulți care s-au gândit și au început deja să lucreze la ideile lor online dar nu au atins nici până azi butonul GO LIVE pentru că, ce să vezi, nu-i așa ușor precum pare. Ai aici o poveste foarte interesantă de la Ana Nicolescu despre cum a fost pentru ea să-și creeze un curs online de succes
2021 unii merg mai departe, unii se împiedică față în față cu adevărul unei afaceri online
Se dovedește foarte repede că o afacere online nu este doar o joacă pe social media ci este o afacere ca oricare alta
O afacere în care ai nevoie de investiție (timp sau bani), de o idee care să livreze valoare reală și pentru care cineva să vrea să plătească, cât și de o strategie de promovare și vânzare.
Dar, mai ales, ai nevoie de suport, de învâțare și de cineva care să te treacă de la un nivel la altul.
Pentru că, oricât de minunată ești tu sau ideea ta de afacere, dacă nu ajungi cu argumentele potrivite la clientul tău potențial, vei rămâne doar cu ideea și cu conturile goale. Și asta înseamna, din păcate sfârșitul unor pasiuni frumoase pentru că, dacă nu te poți susține pe tine, nu ai cum să ajuți pe alții
Așadar, piața nu scade dar începe să se cearnă dar asta nu oprește cu nimic entuziasmul antreprenorilor online
2022 lumea vrea să se reîntâlnească, să se reconecteze fizic
Schimbarea în viața noastră devine atât de evidentă încât nimeni nu se mai gândește că ceva va mai fi ca înainte. Totuși, ceva de dinainte lipsește și vrem înapoi: vrem să fim iar împreună. Fizic
Suntem cu toții zguduiți bine de evenimentele politice și frica începe să pună din nou stăpânire mai ales pe micii antreprenori
Intervine o mare schimbare. Online-ul și offline-ul încep să se combine spectaculos. Cursurile online se combină cu bootcamp-uri fizice. Apar puternic retreat-urile. Promovate și pregătite online dar livrate fizic. Programe online cu componente fizice și invers. Este clar că cele 2 lumi s-au amestecat ireversibil și nimeni și nimic nu le mai poate despărți.
Până și categoria 60+ s-a împrietenit cu shoppingul online, așa că nimeni nu mai are nicio scuză pentru a consuma tot ce mișcă pe net
Poate părea complicat dar, uită-te puțin la cifre. Bunicii (generația B, cu roșu pe grafic) și nepoții tineri (generația Z, cu verde pe grafic) sunt cei care conduc detașat la shopping online. Evident. datele sunt la nivel mondial și țin mult de nivelul de trai. dar, ce vreau să spun este că online-ul nu mai este un mister nici pentru bunicii noștri

Sursa: AC NIELSEN REPORT 2022
Așadar, schimbarea este din nou cu noi. Nimic din ce a funcționat în ultimii 10 ani nu mai funcționează la fel și, de aici, nisipuri mișcătoare până când ne dăm seama ce avem de făcut
Ce se schimbă radical?
Apar tot mai mult comunitățile online și au succes cei care livrează valoare reală și o conexiune cât mai puternică cu publicul lor. Iar asta costă. Costă timp și implicare, eforturi de creare de conținut autentic și de dovedire a valorilor personale. Oamenii nu mai cumpără produse sau servicii ci cumpără experiențe iar pentru a le oferi o experiență memorabilă ai nevoie să-ți cunoști bine de tot clientul ideal
Mulți din valul din 2020 și 2021 abandonează pentru că au lovit zidul înainte de decolare. Ai început singuri, fără suport, au fost “freebie hunters” crezând că sunt grozavi dacă îi copiază pe cei care au succes. Acestea sunt numai câteva dintre motivele pentru care asistăm la multe abandonuri de afaceri mici și chiar eșecuri răsunătoare
În plus, simțim și o mai mare moderație de a se avânta în antreprenoriat datorată condițiilor economice și politice, drept care piața se contractă dar se și reașază în același timp pe alte baze, mult mai sănătate, zic eu
Totuși avem câștigători care nu doar că au rămas în poață dar au și prosperat. Cine sunt ei?
- Cei care au înțeles că fără dezvoltarea ta ca individ nu vei ajunge nicăieri
- Cei care au conștientizat că au nevoie de suport, drept care au investit
- Cei care au înțeles că afacerea online este la fel ca orice altă afacere și joacă, în linii mari după aceleași reguli de business: livrezi valoare reală, câștigi. Țepele și superficialitatea nu te vor face niciodată un om de succes
- Evident, au câștigat cei care au crezut în ei, au depot tot efortul de care sunt capabili și au scalat. Adică nu s-au mulțumit cu minim ci au scos maxim din tot ce au avut la dispoziție. Chiar și din puțin. Cum se spune în business: Nu au lăpsăt bani pe masă
Dar, cel mai important, cei care s-au pus în pielea clienților lor și au făcut tot ce le stă în putință să le ofere o experiență relevantă. Nu doar un produs sau serviciu
Îmi place să cred ca cei care au acum succes au înțeles cu nu mai vorbim de “consumatori” care înghit tot ce văd ci vorbim de “clienți” cărora le place să fie susținuți, ajutați, serviți iar succesul antreprenorului este, de fapt, succesul clientului lui
2023, oamenii vor să-ți trăiască viețile, indiferent ce se întâmplă în jur
2023 vine cu o concluzie: Potențialul există. Dar metodele de intrare și creștere pe piață sunt noi
Cei care au perseverat au făcut bani frumoși online. Este o industrie tot mai interesantă dar și mai aglomerată.
Condițiile de a avea succes pe care le-am descris la 2022 continuă să se amplifice. Mai mult, oamenii nu mai acceptă răul. Pur și simplu s-au săturat.
Mulți am realizat că totul este trecător, viața merge mai departe oricum și este o alegere personală dacă o trăiești frumos sau nu te mai oprești din făcut griji. Vezi revenirea spectaculoasă a turismului la nivel mondial în ciuda exploziei prețurilor
Ce se mai observă pozitiv în online?
Crește varietatea ofertei de servicii.
Apar tot mai vizibile categoriile de art&crafts și foarte multe de hobby. Toate astea erau foarte rare în online până acum câțiva ani și, inovatorii care încercau o astfel de abordare erau adesea respinși
Totuși, anxietatea se regăsește în comportamentul clienților și o să-ți explic cum
- Cel mai puternic trend pe care îl observ este nevoia de interacțiune umană.
Pentru asta ai nevoie tu, ca antreprenor să fii ușor de accesat, să fii live, să arăți că îți pasă în mod real și că orice persoană contează. Cum spuneam, nu mai vorbești cu consumatorii ci cu clienții. Afacerile devin H2H (Human to Human) la toate nivelurile. Cumperi nu pentru că ai nevoie ci pentru că îți place.
Ține cont:
Clientul are la dispoziție tot. Toată informația. Ca să vinzi nu mai ai nevoie să-i explici că are nevoie. El știe deja asta și, în momentul în care tu ai interacționat cu acesta are și câteva soluții pe care le ia deja în calcul, soluții pe care le-a găsit singur. Ce faci tu este să-l ajuți să decidă ce este mai bine pentru el. Da da, pentru el, nu pentru tine.
Ce aduce acest trend? Mai puțină automatizare, mai puțin venit pasiv, mai puțin “Chill on the beach”. Ai nevoie să ajuți cu adevărat, să servești (de asta se și cheamă servicii). Să arăți că îți pasă cu adevărat
Iar această abordare este un nou nivel energetic → Fii acolo pentru clienții tăi!
2. Un alt trend este cumpătarea.
Clinetul va contina să cumpere dar va evalua bine ce îi dai și, îl va ajuta planurile de plăîi eșalonate. Nu sugerez să vinzi totul în rate dar, pentru sericiile premium, fii pregătită pentru o astfel de abordare
Totodată, fii pregătita ca discursul tău de promovare și vânzare să preântâmpine posibilele obiecții reale ale clienților tăi. Nu mai merge să bagi sub preș obiecșiile și să promiți marea cu sarea pentru că nu vei avea șanse de succes. Fii sinceră și deschisă. Ajută real iar dacă nu poți ajuta, nu este nicio problemă să admiți asta și chiar să recomanzi pe cinva care poate. Nu mai este totul numai depre bani și fdespre vânătoare de clienți ci despre ajutor real
3. Alte lucruri revoluționare ce ne vor marca, cu siguranță viitorul
- AI (Artificial Intelligence). Noile aplicații pentru antreprenori, programare, copywriting si social media vor face valuri mari. Stăm cu ochii pe ele
- Algoritmii Google si Social Media (SM) caută povești reale, conținut original și interacțiune. H2H.
- Odată cu schimbările aduse de securizarea datelor personale, SM nu mai advertising nu mai livrează calitate și precizie și este și mult mai scumpă din cauza aglomerației. Ceea ce înseamnă că ai nevoie să schimbi modul în care faci publicitate. Cu mesaje care sp te conecteze rapid, din primele 5 cuvinte și o imagine cu potențialul tău client. Nu mai ai ocazia să povestești mult și degeaba ci scurt și la obiect
- Deasemenea SM se diversifică. FB este în scădere în timp de Youtube și Tik Tok par să devină tot mai relevante. Fiecare cu specificul său, evident…
Care sunt nișele de business care vor câștiga teren în 2023?
- Sănătate fizică & mentală și Frumusețe. Vrem să trăim mai bine și mai mult
- Art & Crafts și Hobbies. Pasiunile sunt din ce în ce mai importante pentru echilibrul personal
- Energetic work & personal development. Fără a deveni, nu vom obține ceea ce ne dorim
- Coaching & consulting. Daaa, este atâta nevoie de coaching! Fiecare antreprenor, chiar și coach-ul, are nevoie de cel puțin un coach. Altfel nu are nicio șansă
- Blogging, vlogging, influencing. Adică exact ce spuneam: comunități și conexiune
- Freelancing. Este ideal pentru antreprenori să lucrezi cu freelanceri specializați așa că și ei vor prospera odată cu antreprenoriatul
- App development, SEO și toată partea tehnică din spatele unei afaceri online
Un alt detaliu la care aș vrea să te uiți în 2023 în afacerea ta:
În perioade de instabilitate economică, tendința este de a coborâ la un nivel inferior al nevoilor în piramida lui Maslow

Ce înseamnă asta?
Cu cât serviciile sau produsele tale sunt mai sus în piramida lui Maslow, cu atât sunt un “nice to have” în perioadele de crfiză sau instabilitate. Iar tu, ca să vinzi, trebuie să arăți necesitatea serviciului tău acum și aici.
Cum poți face asta? Prin cel puțin 2 metode:
- Revezi serviciile pe care le oferi și le dai o componentă de pe o treaptă inferioară. Atenție, asta nu înseamnă că scazi valoare ci, oferi mai mult, mai aplicat, mai ușor de înțeles. Simplifici. Te nișezi tot mai mult
- Revizuiesti mesajul și beneficiile pe care le prezinți clientului. Ține de capacitatea ta de marketer șă reușești să transpui ceea ce tu oferi în cuvintele lui și să scoți din noianul de beneficii pe acelea pe care le le vede importante acum și aici
Unde crezi că se situează oferta afacerii tale? Este roșie sau albastră? Cum poți să scoți în evidență acele beneficii de pe o treaptă inferioară a piramidei nevoilor care să le facă indispensabile aici și acum? Cu ce ești tu unică prin prisma beneficiilor pe care le propui
Ca să ai cucces, răspunde fără ezitare la 2 întrebări esențiale:
- De ce să cumpere clientul serviciul tău acum (beneficii)
- De ce să cumpere de la tine și nu de la concurență (unicitatea ta)
În loc de concluzie
Conectează-te cu clienții tăi. Fii prezentă, fii creativă și autentică. Numai energia te va conecta. Nimic altceva
Tratează fiecare client ca pe o persoană, nu ca pe un număr pe lista ta. Experiența pe care clientul o are cu tine este cea care te alimentează cu energie și te duce la următorul nivel
Fii disponibilă și ajută autentic. Succesul tău este succesul clientului tău iar relația voastră nu se încheie atunci când acesta cumpărat. Atunci abia începe…
Dar, cel mai important, fii flexibilă, ascultă-ți clientul, conectează-te cu energia lui ca să-l ai de partea ta
Selling is Serving. Gândește-te bine la asta…
Și nu uita să te înscrii la Planning Boot Camp, 24 – 26 ianuarie 2023: Creează. Planifică. Amplifică
Transformă 2023 în cel cel mai bun an de până acum (indiferent de dificultățile din jurul tău)
- Vei afla cele mai importante 3 lucruri pe care trebuie să le faci în afacerea ta online pentru a avea succes anul acesta (dacă le faci corect)
- Vei avea o privire de ansamblu și vei lucra concret “la” afacerea ta, nu doar “în” afacerea ta, așa cum faci în restul zilelor
- Vei experimenta un proces ușor și plăcut de planning ce-ți va aduce o schimbare majoră de viziune și mindset
Cu drag, Ioana